april 2025
lör05apr15:0016:00FILMVISNING: DOMESTIC TOURISM II (62 min, 2009)Maha Maamoun5 april
Info
FILMVISNING Datum: 5 april Tid: kl. 15:00 Plats: Galleri Öst, plan 2 Fri entré, ingen föranmälan krävs Maha Maamoun I dialog med Amin Zouitens utställning Grand Tour presenteras Maha Maamouns videoverk Domestic Tourism II. Synopsis: Genom ett
Info
FILMVISNING
Datum: 5 april
Tid: kl. 15:00
Plats: Galleri Öst, plan 2
Fri entré, ingen föranmälan krävs
Maha Maamoun
I dialog med Amin Zouitens utställning Grand Tour presenteras Maha Maamouns videoverk Domestic Tourism II.
Synopsis: Genom ett brett urval av scener från egyptiska filmer med pyramiderna som bakgrund undersöker Domestic Tourism II hur dessa historiska ikoner frigörs från det tidlösa turistvykortet och istället blir en del av stadens komplexa och dynamiska berättelser.
I Domestic Tourism I intresserade jag mig för att undersöka och omtolka några av de typiska turistbilderna av Egypten. Jag arbetade med klassiska bilder av stränder, Nilen och Kairo, men använde inte bilder av pyramiderna eller andra antika egyptiska monument. År senare upptäckte jag en scen i en egyptisk film som fångade mitt intresse genom hur pyramiderna användes, både som ett kompositionselement i scenen och som en tyst huvudperson. Detta väckte min nyfikenhet för egyptisk film. Jag började samla scener ur egyptiska filmer där pyramiderna syntes i bild och skapade ett litet arkiv över de olika roller som pyramiderna tilldelats genom den egyptiska filmhistorien.
Maha Maamoun, 2009
SCREENING
Date: April 5
Time: at 15:00
Plats: Gallery Öst, level 2
Free admission, no pre–registration required
Maha Maamoun
In dialogue with Amin Zouiten’s exhibition Grand Tour, Maha Maamoun’s video work Domestic Tourism II will be presented within the exhibition space.
Synopsis: Through a wide selection of scenes from Egyptian films that use the Pyramids as their backdrop, Domestic Tourism II looks at the various ways in which these historical icons are re-appropriated from the timelessness of the touristic postcard, and re-inscribed into the complex and dynamic narratives of the city.
In Domestic Tourism I, I was interested in looking at some of the staple touristic images of Egypt, and intervening in them. I looked at some of the generic images of beaches, of the Nile, and of Cairo. But I did not use images of the pyramids or other ancient Egyptian monuments. Years later, I came across a scene in an Egyptian film, which I found very interesting for its use of the pyramids as a compositional element in the scene, or as a silent protagonist. This started me on a search into Egyptian cinema. I started looking for scenes in Egyptian cinema that were filmed in front of the pyramids, and building a little archive of the different types of scenes or ”roles” that the pyramids played across years of cinema production in Egypt.
Maha Maamoun, 2009

