januari 2021

tis12jan(jan 12)12:00sön14mar(mar 14)16:00Ingegerd MöllerMarkens, miljöns och materiens uttolkare12:00 - (mars 14) 16:00 Typ av Arrangemang:Utställning

Info

Konstnären Ingegerd Möller (1928–2018) växte upp i Vålådalen i den jämtländska fjällvärlden och visade tidigt ett stort intresse för naturen. I sina gestaltningar kom hon att återskapa naturen genom att skildra det hon såg, kände och upplevde, istället för att söka avbilda den mer naturtroget.

Under min barndom började turisterna komma till fjällgårdarna. Vi kallade dem ”luftgäster” för de talade så mycket om den stärkande luften. De såg ut över vidderna, fulla av hänförelse, och jag hörde ständigt samma uppfordrande utgjutelser om vilka vackra utsikter som omgav oss.

Till skillnad från ”luftgästerna” studerade konstnären marken; mossor, myrmarker, slån och tuvor. Med omsorg och nära vetenskaplig blick återgav hon sina detaljstudier av lågt växande vegetation i akvarell, olja, collage, virkning och vävar. Hon studerade vid Grünewalds målarskola, vid Kunstakademiet, Köpenhamn och för Lennart Rodhe och Pierre Olofsson vid Académie Libre, Stockholm. Men det var också genom sina många resor som Ingegerd Möller fick sin konstnärliga värld i färg och form, både inom och utom Sverige; Marocko, Mexiko, Kenya, Ryssland, Nepal, Lofoten liksom Bohuslän och Lappland var några resmål.

1970-talet blev en intensiv period i Ingegerd Möllers liv med flertalet utställningar och offentliga uppdrag för Huddinge sjukhus, Sveriges Riksbank och Fridhemsplans
tunnelbanestation vilken invigdes 1975. Hon inledde också ett långvarigt samarbete med Handarbetets vänner.

1986 flyttade Ingegerd Möller till en äldre skolbyggnad i Noor nära Vätö i Norrtälje kommun och konstnärskapet tar en annan riktning. Hon lyfter blicken från marken och låter människor stiga in i ett slags psykologiska landskap. Den mörka tjärnen med eller utan mänskliga figurer och det illande röda ledkrysset, placerat i en svåröverskådlig fjällnatur, återkommer nu i många olika gestaltningar. Takmålningen i biblioteket i Ájtte, Svenskt Fjäll- och Samemuseum i Jokkmokk kan särskilt nämnas.

Ett långt och mycket aktivt konstnärskap resulterade även i ett antal böcker. Inte minst en resa till Island satte spår vilket resulterade i en svit akvareller vilka publicerades i Dagboksbilder från Island med text av hennes vän konstnären och barnboksförfattaren Inga Borg.

1967 valdes Ingegerd in som ledamot av Kungl. Akademien för de fria konsterna, vilken hon sedermera kom att utse till universell testamentstagare. Hennes sista vilja var att hennes försålda kvarlåtenskap, däri hennes egna verk och konstsamling, skulle skapa en stipendiefond, Olof Norells och Ingegerd Möllers Minnesfond, med årlig utdelning för konstnärer ”med lång och förtjänstfull bana bakom sig”. Under utställningen sker därför både direkt försäljning och en nätbaserad auktion där Ingegerd Möllers verk säljs. Ingegerd Möller var en konstnär som ville nå ut med sin konst till en bredare allmänhet. Det vittnar hennes mångskiftande utställningar, böcker och grafiska verk om. Genom denna minnesutställning kommer hennes verk åter att bli tillgängliga och kan nå nya grupper som upptäcker, eller återupptäcker, ett skiftande konstnärskap som tog in världen som inspirationsfält.

Ingegerd Möller "Hälsar Odilon Redon" olja på duk, 2000.
Ingegerd Möller, utan titel, blandteknik
Under arbetet med utsmyckningen av Fridhemsplans tunnelbanestation som invigdes 1975. Foto: Ann Eriksson