november 2025
Info
En utställning av Sune NordgrenAtt illustrera kommer av latinets illustrare, som betyder upplysa och förtydliga, härav också lyster, liksom att ordet också innehåller lust. Att bilden kan förtydliga något som
Info
En utställning av Sune Nordgren
Att illustrera kommer av latinets illustrare, som betyder upplysa och förtydliga, härav också lyster, liksom att ordet också innehåller lust. Att bilden kan förtydliga något som inte riktigt går att få fram i det skrivna språket, med alla sina regler och begränsade teckenuppsättningar, att ”en bild säger mer än tusen ord”, det vet vi sedan Kon-fu-tzes dagar.
Lustrare är en utställning med illustrationskonst. Oavsett mångårig specialisering eller nödvändig födkrok så är det en konstnärlig genre med starka traditioner och mycket framstående utövare i vårt land. Idealen och ”trenderna” kommer och går, förändras med nya metoder och tekniker, vägröjare och nyskapare försvinner och återupptäcks, förebilder dominerar samtiden eller plockas upp från arkiven. Precis som med all annan konst.
Utställningen Lustrare presenterar fyra konstnärer som ”illustrerat sin samtid”, som väl representerar den tid och den ”marknad” de varit verksamma i. Som skapat bruksbilder som publicerats i stora upplagor, som hamnat i arkiv efter sin omedelbara användning, men som kan återupptäckas så snart historien upprepar sig – för det gör den alltid.
Eric Palmqvist (1909–1999) blev en av Sveriges mest publicerade, men också mest uppskattade bokillustratörer, från slutet av 1930-talet och genom sex decennier. Minnesvärda är hans precisa och historiskt detaljtrogna bilder, oftast tuschteckningar, till äventyrsböcker som Robinson Crusoe, Skattkammarön, Huckleberry Finn, Den siste mohikanen och Kon-Tiki. Men också kongeniala bilder i olika tekniker till Selma Lagerlöf, Astrid Lindgren, Jan Fridegård, Carl Jonas Love Almqvist, Wilhelm Moberg, Dan Andersson, Gunnel Linde och många andra svenska och utländska författares böcker.
Dan Jonsson (1933 – 2021) var knivskarp i sina bilder. Oavsett om det var ett bokomslag till en förföljd författare, en affisch till Värmlandsoperan eller ett uppdrag för Femina, så var det lika vasst i färg och form, oavsett teknik. Han gav den s k skrapkartongen en konstnärlig status och gjorde kalligrafiska texter med oförglömlig precision. Som Konstfacks förste professor i Grafisk form (1990) blev Dan Jonsson vägvisare och mentor för en ny och mera uppskattad generation illustratörer.
Gunna Grähs (1954 – ) Bilderboksskapare och bokillustratör, tidningstecknare, serieberättare och satiriker. Studerade fyra år vid Konstfack. Hon är även verksam som grafisk formgivare, skribent, lärare och föreläsare på temat bilderboken. Hon har främst illustrerat barnböcker, omkring 50–60 verk, men hennes illustrationer kan även ses i tidningar och magasin, där hon roat och folkbildat med sina satirteckningar och serier om det politiska läget. Grähs var ledamot i Svenska barnboksakademien 1996–2006, på stol nummer 10, och hon tilldelades Elsa Beskow-plaketten 1990.
Helena Schutrick (1961 – ) är också utbildad vid Konstfack 1982–87. Utöver att behärska de traditionella teknikerna arbetar hon gärna med de nyaste digitala teknikerna för bild och animation. Efter en tid på Svenska Dagbladet är Helena Shutrick idag främst verksam som nyhetstecknare på Dagens Nyheter. Mitt i tiden, på kort varsel, skapar hon bilder som visualiserar Nakna män på filmduken, Fjortisarnas låtval, AI-robotar, Desinformationskampanjer, Dupes på Tiktok eller Strömningsguider. Ingenting är främmande, allting går att visa i en bild, som ”säger mer än tusen ord”.
