mars 2025
Info
Grand Tour kretsar kring två verk: kortfilmen Vom Nil, inspelad med mobiltelefoner längs Nilen i Egypten, och en stum svartvit 16mm-tablå av en ensam kamel på Ölands Alvar. Inom ramen
Info
Grand Tour kretsar kring två verk: kortfilmen Vom Nil, inspelad med mobiltelefoner längs Nilen i Egypten, och en stum svartvit 16mm-tablå av en ensam kamel på Ölands Alvar. Inom ramen för Bernadotteprogrammet på Konstakademien utgår båda verken från två historiska referenspunkter och undersöker institutionella representationer i relation till reseskildringar som konstruerade fiktioner.
I Vom Nil återvänder kameran till platser i Egypten som fotograferades av drottning Victoria av Baden (1862–1930), en av Sveriges första amatörfotografer vars samlingar finns i Bernadottebiblioteket. Vom Nil är uppkallad efter Badens reseskildring från 1892 och följer platserna i hennes fotografier, från Port Said till Abu Simbel – en resa som speglar massturismens framväxt. Efter färdigställandet av Suezkanalen och upplösningen av den brittiska ockupationen av Egypten, konsoliderade resebolagen de koloniala rutterna vilket etablerade de färdvägar som “Egypten” skulle upplevas genom ur i en västerländsk föreställningsvärld. I filmen skildras periferierna av dessa väldokumenterade platser på nytt och omformuleras för ett förfrämligat 2000-tal.
I tablån framträder en ensam kamel på svartvit 16mm-film, placerad i bilden bortom en specifik tid eller geografi. Scenen filmades på Stora Alvaret och anspelar på David Klöcker Ehrenstrahls målning Kamel med förare (1688) som skildrar djuret och dess ledsagare i ett landskap som påminner om en saharisk topografi. Målningen, som idag finns på Drottningholms slott, anses vara den första avbildningen av en muslim i svensk konsthistoria och kom till efter slaget vid Mohács i Ungern, då greve Nils Bielke tog med sig en dromedar och dess ottomanska skötare till Sverige. I sin undersökning av Ehrenstrahls val att placera motivet i ett orientalistiskt landskap fann Zouiten en närmast identisk målning av Jan Asselijn, en samtida till Ehrenstrahl, som porträtterar en ensam kamel – en koppling som i sin tur inspirerade till att utelämna människogestalten i filmen. Ehrenstrahls förflyttning av kamelen och föraren speglar Zoeitens geografiska skifte till Alvaret, en plats med starka kopplingar till det svenska landskapsmåleriet under 1800-talet.
Amin Zouiten tilldelades ett stipendium inom Bernadotteprogrammet 2024.
> Läs mer
