mars 2024

lör16mar(mar 16)00:00lör27apr(apr 27)00:00Mia MalmlöfRESERVAT16 mars - 27 april Typ av Arrangemang:Utställning

Info

Skyddsområde, fristad, helig plats och inbundenhet, ett arv.
Det växande, förmultnande och ständigt återkommande.
Källan, liv, speglingar, djup och yta.
Om fåglarna tystnar, ett tredimensionellt rum.
Undersöker naturens rörelser, lagar och mönster.
Relaterar till omvärlden genom ett konsthistoriskt perspektiv.

Mia Malmlöf

© Mia Malmlöf / Bildupphovsrätt 2023. Foto: Lars Grönwall.

Mia Malmlöfs konst är sökande och utåtriktad och för samtal med stor bildglädje. Ett måleri med både känslans och analysens förhållande till färg och form, där symbolik förenas med stark visualitet.

Naturen är utgångspunkt för ett existentiellt allvar i ornamentala målningar, ofta i stora format.

Malmlöf målar direkt med dansant rytmik och laddade färger som lockar och förvirrar. Det ger visuella växelspel mellan avbildande och nonfigurativt som retar blicken som försöker hitta stödpunkter. Men förgäves – målningarna ger krängande motstånd. Men nedbäddat i hennes konst finns en kontaktsökande rörelse i bilden från bildrummet och till betraktaren.

Det är ett kommunikativ måleri utan enkla tolkningar, och kräver ett aktivt seende.

I den stora kompositionen ”Reservat” målas en nästan monokrom skog som flytande i hägrande dis. Men färgskalan har intensiv lyster som smäller till som en kontrapunkt mot landskapets inåtvändhet. ”Reservat” ger interaktivt motstånd; man tvingas skärpa blicken. Det är ett symboliskt färgmåleri med motsatspar som både drar isär och vill förenas.

Malmlöf arbetar sedan ett par decennier med temat trädgård som är en övergripande metafor för liv och meningsskapande. Men temat bottnar i klimatfrågan och bär tvivel.

Idag lever vi i en mångfaldskultur där kulturens trådar tycks löpa samman och numera också med miljöfrågan, och jorden behöver sina konstnärer.

Hängningen i Konstakademiens Galleri Väst och Ateljén kan föra tanken till barockestetikens trädgårdar eller till mystiken i etruskisk gravkonst, eftersom den är scenografiskt tänkt som en illusorisk vandring i en trädgård.

De olika rummen öppnar sig som flikar ett efter ett, och skeendet skapar en rituell slinga som förkroppsligar vår relation till naturen.

I utställningen finns en slags mitt i form av en  tredimensionell installation, ”Om Fåglarna Tystnar”, ett plexiglasrum med vatten och fågelkvitter.

Ett stycke popkonst på tema pånyttfödelse – både jordnära och arkaisk.

© Anders Engman