december 2016
lör17decOnlinesön05febFougstedt x 2(Online) Typ av Arrangemang:Utställning
Info
Under utställningen 2016 kommer ca 50 verk från 1910-tal till 1980-tal att visas i Konstakademien, både oljemålningar, akvareller och grafik av
Info
Under utställningen 2016 kommer ca 50 verk från 1910-tal till 1980-tal att visas i Konstakademien, både oljemålningar, akvareller och grafik av Arvid Fougstedt och Erik Wessel-Fougstedt. Avsikten är att låta publiken möta representativa verk av dessa idag mindre kända konstnärer. Deras verk speglar och kommenterar större delen av 1900-talet. Men de flesta konstverken är också till salu och pengarna går oavkortat till Wessel Fougstedts fond.
Enligt Erik Wessel-Fougstedts testamente donerades ett stort antal konstverk av honom och fadern Arvid Fougstedt till Konstakademien. Ett tjugotal representativa verk gick direkt till Akademiens samling, liksom de båda konstnärernas skissböcker som härmed blev tillgängliga för forskning.
Ett betydande antal målningar såldes redan på 1990-talet, både till museer och privatpersoner. Inkomsterna därifrån gick till den Wessel Fougstedts fond som på donators önskan startats för att stödja svensk konst. Medel ur fonden har under åren använts bl.a. för att stödja stipendiater (konstnärer) under deras vistelse i Grez-sur-Loing och Paris.
Arvid Fougstedt (1888-1949) skildrar sig själv och sin familj i ett otal målningar och teckningar . Det privata – kvinnorna, sonen och jaget – varieras i det oändliga. Arvid var elev till Matisse, men sökte sig främst till mer klassiska former där linjen betonas. Höjden av denna utveckling gör Arvid till den främsta svenska representanten för den ”nya sakligheten” på 1920- och 1930-talen. I ljusstarka akvareller skildrar han också landet och stadens utkanter.
Erik Wessel-Fougstedts (1915-1990) verk skulle kunna sammanfattas med Självporträtt, Stilleben och Staden. Från traditionella päron utvecklas hans stilleben med mer moderna ting som tandkrämstuber, gummihandskar och glödlampor.
Erik var utbildad på Konstakademien i Köpenhamn, och några akvareller visar staden efter kriget. Han fortsätter med tidsbilder från London och Barcelona, och inte minst Stockholmsskildringar. Hans sena målningar är ofta i stort format och visar människor i den anonyma, ospecificerade storstaden.
Erik var också verksam som grafiker med träsnitt och linoleumsnitt som främsta medium. Här återfinns både stilleben och stadsmotiv.