augusti 2021
Info
Ibland lägger vi oss på rygg och tittar upp mot himlen. Då kan det hända att vi iakttar ett moln som formar sig på himlen. Vi följer det med blicken;
Info
Ibland lägger vi oss på rygg och tittar upp mot himlen. Då kan det hända att vi iakttar ett moln som formar sig på himlen. Vi följer det med blicken; hur det tornar upp sig, förflyttar sig och skymmer solen för en stund. Ögat kisar för att skydda blicken från det starka ljuset som skiner igenom. Karin Ohlins senaste arbeten är ett antal teckningar i grafit som utgår från dessa stunder av molnbetraktelser. Hon kallar dem för ”molnteckningar”, både för att beskriva vad hon ser och vad hon gör.
Under arbetsprocessen fästes pappret på en mdf-skiva som stöd för själva teckningen. Efter en tid blev även mdf-skivan en del av teckningen, som en omgivning eller en kontext för teckningens tillkomst. Mötet och övergången mellan det rena vita pappret och teckningen – molnen – och mdf-skivans ljusbruna skiftande struktur började integrera. Att betrakta ”molnteckningarna” är som att röra blicken över två helt skilda men ändå likartade ytor. Teckningarnas tydliga och övertygande återgivning av molnen skärper blicken att också studera vad som händer omkring, som hur grafiten samlar sig i kanterna av pappret och hur mdf-skivans rispor och skiftningar också bidrar till gestaltningen. Som en annan form av himmel.
Utställningen Efterbild utgår från åtta ”molnteckningar” i varierande storlek och ett antal kompletterande verk. Utställningen innefattar idéer och tankar om gestaltning, sprungna ur föreställningar som alltid har funnits i Karin Ohlins konstnärskap. Det handlar om en balans mellan det koncentrerade, det objektmässiga och formens gåtfulla öppenhet.
Eva-Lotta Holm Flach
Till utställningen har en folder gjorts med text av Peter Cornell.
> Till foldern
Karin Ohlin är född i Lund 1961 och bor och arbetar i Stockholm. Hon är utbildad vid Kungl. Konsthögskolan 1995.
Separatutställningar i urval: Galleri Flach, Stockholm, (2013), Uppsala Konstmuseum (2010). Grupputställningar i urval: Samhällsmaskinen, Malmö Konstmuseum (2016), Minimal, Åmells, Stockholm (2008). Offentliga uppdrag: Svindelpunkter, KTH, Stockholm (2017) och Instrument, KI, Stockholm (2001). Karin Ohlin finns representerad vid Moderna Museet, Statens konstråd, Stockholms konstråd, Bonniers konstsamling samt privata samlare.