mars 2018

24mar - 29aprIdagBernadottestipendiat Marcus Matt - Days Full of Days(Idag) SalarnaTyp av Arrangemang:Utställning

Info

A painting of a bouquet
Its title, ‘Flowers from Normandy’
Air from the past mixes with the air now

Walking back, I struggle to think what day it is

Certain pieces of art seem to predict the future
But no one knows of course

The air of the flowers from Normandy are still in my lungs
I breathe out some of it wherever I am

Sometimes, when a piece of that air passes in front of ones eyes,
one might truly see something

The mixing continues

 

Tillit och intuition är fullkomligt avgörande i Marcus Matts arbetsprocess. I ateljén inväntar han aktivt (genom att måla, läsa, lyssna på musik) ögonblicket då han kan träda in i tingens flöde. Om detta stadie uppnås måste han agera fort – därav målningarnas små format.

Varje målning görs i en sittning, det är väldigt sällan han arbetar på samma målning dagen efter den påbörjades. Matt söker efter den sällsynta händelsen då målningen börjar tala till honom, när han upptas av själva färgen och duken snarare än sina egna begär. Målningen blir då extremt skör.

Han måste glömma bort sig själv och sätta sin lit till arbetet.

/

Marcus Matts work process is wholly reliant on trust and intuition. In the studio, he actively awaits (by painting, reading, listening to music) the moment when he can enter the flow of things. If that state is reached, he must act quickly – hence the small sizes of the canvases.

A painting is made in one fell swoop, very rarely does he work on the same painting the day after it has been made. Most of his works are destroyed and discarded. Matt is looking for the rare occurrence when the painting starts talking back to him, when he is informed by the paint and the canvas itself rather than by his desires. It then becomes extremely fragile.

He has to forget himself and place his trust in the work.

Stäng meny
X